The Russification of Yatseniuk’s Election Campaign
Taras Kuzio

Just as US President Barack Obama was landing in Moscow for an important visit to “re-set” the button in US-Russian relations, pro-ua.com (3 July) and Ukrayinska Pravda (6 July) published similar investigative reports into the russification of political technologists running Arseniy Yatseniuk’s election campaign. Although Yatseniuk told ICTV on 6 July that “I have never worked with political technologists” this was obviously therefore untrue.

Ukrainian political technologists headed by KMA Professor Rostyslav Pawlenko have been forced out. Pawlenko is a protégée of well known KMA Professor Olexiy Haran and worked as head of the analytical service in the presidential secretariat from 2005-2007. I knew him when he worked on Viktor Yushchenko’s 2004 election campaign and we spoke together at a conference on Ukraine in Vienna that year. Pawlenko has returned to the presidential secretariat.
Pawlenko’s first foray into election consultancy was working for the Winter Crop Generation (KOP) in 2002, the first political project financed by Viktor Pinchuk with the aim of taking votes away from Viktor Yushchenko’s newly established Our Ukraine. Two leading figures in KOP were Valeriy Khoroshkovsky, an ally of Inter and gas intermediary RosUkrEnergo owner Dmytro Firtash,  and Inna Boguslovska, a fierce critic of Yulia Tymoshenko who was elected to parliament in 2007 by the Party of Regions. In the 2006 elections Boguslovska had campaigned in a second failed Pinchuk project, Viche.  Last month Boguslovska resigned from the Party of Regions although she refused to resign her seat that had been won in a proportional system by the party, not by the individual.
Pro-ua.com reported that, “Now the entire Yatseniuk campaign is being undertaken under the leadership of Russians who control the flow of every dollar in the headquarters”.  The headquarters of Front for Change is in the Kyiv district of Podil with the Front occupying the fourth floor of a building and the Russian technologists occupying the fifth floor.
The most striking revelation is that the candidate with the allegedly “new face” of  the  “younger generation” is neither a new face or representative of young Ukrainians. In fact, the russification of Yatseniuk’s election campaign shows to what degree he has not learnt lessons from Ukraine’s past. 
Of the three main presidential candidates – Yulia Tymoshenko, Yatseniuk and Viktor Yanukovych – only Yatseniuk is using Russian political technologists. Yanukovych and the Party of Regions changed their Russian political technologists  for Americans in autumn 2005. The Tymoshenko bloc, Yushchenko and Our Ukraine have always used Western political consultants.

The Russian political technologists heading Yatseniuk’s campaign produced the black propaganda of Yanukovych’s 2004 campaign, such as alleging that Yushchenko believed Ukrainians were divided into “Three Types” (see poster). One of the leaders of the Russian group of consultants is Vladimir Granovsky who worked in the underground Yanukovych campaign in 2004 headed by Andriy Kluyev which produced the grotesque black propaganda and dirty tricks. Granovsky is thought to be behind the idea of Ukraine divided into “Three Types” that was used in the anti-Yushchenko posters.
Yatseniuk was no where to be seen in the Orange Revolution and never stood on the Maidan (even Nikolai Azarov sneaked on to the Maidan stage with the help of Petro Poroshenko). Searching Google Images you will not find a single photograph of Yatseniuk during the Orange Revolution. Pinchuk, the main financier of Yatseniuk’s campaign, and Volodymyr Lytvyn, who was parliamentary speaker in 2004,  both mingled with the Orange Revolution crowds. But, Yatseniuk had obviously more important things to do than to show  his support to Ukrainians who were protesting for their democratic rights.

Using  Russian political technologists behind the worst and most crude aspects of the black propaganda of Yanukovych’s 2004 election campaign casts a negative shadow over Yatseniuk. Although he is often seen as Yushchenko’s protégée he would not seem to hold the same emotional and ideological connections to the Orange Revolution.
Yushchenko and Yatseniuk are in fact cut from the same cloth in both being very reluctant revolutionaries. If Yushchenko had not been removed as prime minister in April 2001 he would have faithfully served President Leonid Kuchma to the end of his term, even seeking to be endorsed by Kuchma as his “successor”. Yushchenko described his relationship to Kuchma in a bizarre manner as like “:father and son”.

 Throughout the anti-Kuchma protests of 2000-2003 Yushchenko either condemned them (as in the famous February 2001 open letter signed with Kuchma and parliamentary speaker Ivan Pluishch). Or, he wavered between supporting the protests and negotiating a deal with Kuchma whereby Yushchenko would return as prime minister.

Yushchenko’s hesitancy as a “revolutionary” has been clear throughout his presidency.  Yatseniuk’s similar disposition and career background would indicate that he would be little different if he were to be elected president. Certainly he would be no “revolutionary” seeking “change” and most definetly no “Ukrainian Obama”. A Ukrainian media consultant told me, “I do not like him. He is an empty vessel. Of course he will lose”.

Pro-ua.com reported that attempts by Yatseniuk to imitate Obama’s election campaign, such as seeking donations from below via the internet, failed and have been closed down. The influence of Russian political technologists have been seen in the black and brown-coloured billboards now seen throughout Kyiv that have been heavily criticised by Ukrainian election and advertising specialists. Pro-ua.com wondered if the Russian political technologists “either do not believe in his victory or else do not want a full-scale campaign and therefore Yatseniuk’s victory”. 
The russification of Yatseniuk’s election campaign sheds light on two other factors. 
Firstly, the financing of his campaign of which Pinchuk is now the largest contributor. According to pro-ua.com and Ukrayinska Pravda, Pinchuk was behind the russification of Yatseniuk’s campaign. 

In addition to Pinchuk’s financial largesse, Yatseniuk has received a large amount of free television time on Ukraine’s most popular television channel, Inter. Granovsky is a member of Inter’s ruling board of directors and an influential “ideologue” on the channel. Inter channel owner Firtash, who is one of the owners of the corrupt RosUkrEnergo gas intermediary, has provided indirect support to Yatseniuk through the provision of costly free access to Inter. Pinchuk’s finances and Firtash’s involvement through Inter have led to Yatseniuk being described as either a “Television Project” or a “Big Business Project”.
Secondly, Pinchuk’s preference for using Russian election and political consultants over Ukrainian or Western consultants sheds ultimately light on his disposition and ideological orientation. Why is Pinchuk and many other members of Ukraine’s elites feshitise Russian political consultants as if they could perform voodoo magic?

Pinchuk has been cultivating a  “pro-Western” image for the last six years through his NGO, Yalta European Strategy, and most recently in his financial contributions to the Brookings Institution and Institute for International Economics in Washington DC. The russification of Yatseniuk’s campaign, at the insistence of Pinchuk,  shows Pinchuk’s pro-Westernism to be opportunistic and vacuuos.
Who then is the “pro-Russian” candidate in the January 2010 elections? If we use political consultants as a guide then we have to conclude that it  is  Yatseniuk. 
